Во последниtе години, сè повеќе се нагласува употребата на електрична енергија во оние аспекти каде што досега владееше потрошувачката на фосилни горива – dд греење на просторот до возење автомобил. Истражувачкиot извештај објавен од Schenider Electric покажа дека таквата ориентација кон електрификација не е важна само за зачувување на животната средина, туку може да игра и клучна улога во понатамошниот развој на Европа.
Како што истакнуваат, моменталната стапка на електрификација во Европа е само 21%, што не се променило веќе една деценија и е дури 10% пониска отколку во Кина, каде што процесот на електрификација напредува со забрзано темпо. Во исто време, просечната цена на енергијата за домаќинствата во ЕУ е 0,27 евра за kWh, речиси двојно повеќе отколку во САД (0,15 евра/kWh) и повеќе од трипати повеќе од Кина (0,08 евра/kWh). Со други зборови, дневните потреби за енергија на европските граѓани се многу пати поскапи отколку во Азија.
Извештајот „Европска енергетска безбедност и конкурентност – забрзување на електрификацијата“ покажува дека Европа би можела да заштеди до 250 милијарди евра годишно до 2040 година преку побрза електрификација на економијата.
Иако емисиите на стакленички гасови во ЕУ се намалени за 37% во споредба со нивоата од 1990 година, континентот сè уште се соочува со таканаречената енергетска трилема; предизвикот на балансирање помеѓу прифатливоста, безбедноста на снабдувањето и одржливоста. Високата зависност од фосилните горива ги одржува цените на енергијата високи и го забавува напредокот кон климатските цели.
Темпото и напредокот на електрификацијата значително варираат меѓу земјите-членки, во зависност од инфраструктурата, регулаторната рамка, зрелоста на пазарот и подготвеноста на потрошувачите. Нордиските земји се предводници во електрификацијата на транспортот и зградите, додека јужноевропските земји бележат повисоки стапки на електрификација на градежниот сектор. Западна и Централна Европа сè повеќе инвестираат во индустриска електрификација и развој на модели на потрошувачи, потрошувачи кои исто така произведуваат енергија. За да остане Европа конкурентна на глобалниот пазар, потребно е значително да се забрза транзицијата кон електрифицирана економија.
За да се постигне ова, Schneider Electric предлага голем број мерки:
- Намалување на ценовниот јаз помеѓу електричната енергија и природниот гас – преку елиминирање на субвенциите за фосилни горива и реформирање на даночните политики што го поттикнуваат користењето на чиста енергија.
- Забрзување на финансирањето и инвестициите – поедноставување на пристапот до капитал, насочување на стимулации за мали и средни претпријатија и насочување на средствата од системот за тргување со емисии и фондовите за иновации во проекти за електрификација.
- Развој на силни локални пазари – задолжителна електрификација на нови згради и индустриски процеси, брза примена на топлински пумпи и електрични возила и поттикнување на локалното производство на енергија.
- Одржливи јавни набавки и стимулација на европската индустрија – забрзување на стандардизацијата и поддршка на домашните иновации и производство за да се задржат економските и работните придобивки од електрификацијата во рамките на Европа.
Ова истражување е едно од најобемните досега за потенцијалот за електрификација на Европа и политиките потребни за негово реализирање. Електрификацијата е неопходна не само за исполнување на климатските цели, туку и за стимулирање на економскиот раст, енергетската независност и индустриската конкурентност. Европа мора итно да ја прекине стагнацијата на електрификацијата, технологијата постои, таа е подготвена за примена. Сега е ред на политиката и бизнис секторот заеднички да ги забрзаат промените што ќе донесат и економски и еколошки придобивки, истакна Лоран Батај, извршен потпретседател за европски операции во Schneider Electric.
(Zimo)
(фото: Wikimedia)



