По серија слаби квартали, расположението на германските компании повторно се влоши. Најновите податоци покажуваат дека индексот на бизнис климата неочекувано падна во ноември, потврдувајќи дека најголемата економија во Европа сè уште не гледа јасен пат кон закрепнување.
Кога пристигнуваат месечните податоци за бизнис климата во Германија, економистите и инвеститорите ги читаат речиси како временска прогноза за остатокот од Европа. Овој ноември се очекуваше мало подобрување, но се случи спротивното – индексот забележа пад. На хартија, станува збор за неколку децимални точки, но во пракса тоа значи: компаниите немаат доверба дека наредните месеци ќе им донесат олеснување.
Причините се добро познати и се акумулираат со години. Високите трошоци за енергија, бавната дигитализација, комплицираните регулативи и хроничниот недостиг на квалификувана работна сила го еродираат моделот на кој се темели германската економија со децении.
Земјата што некогаш се сметаше за мотор на Европа сега сè повеќе се опишува како „кочница“ за раст.
Поблизок поглед на секторите открива шарена, но претежно мрачна слика. Индустријата, трговијата и градежништвото бележат послаб сентимент, додека само услужниот сектор покажува мало подобрување. Интересно е што компаниите ја оценуваат моменталната состојба само малку подобро од претходно, но нивните очекувања за иднината се значително полоши. Со други зборови – тие се повеќе загрижени за тоа што доаѓа отколку за тоа што се случува денес.
Овој пад на довербата не е ограничен само на германските граници. Помалиот оптимизам во Германија често значи повнимателни нарачки, одложени инвестиции и послаб извоз кон партнерите од ЕУ. Затоа индексот на деловната клима се смета за ран сигнал: ако се намалува неколку месеци по ред, тоа често претходи на послаб економски раст.
За германската политика и бизнис, пораката е јасна – мерките преземени досега не беа доволни за да ја вратат довербата на компаниите во иднината. За некои компании, прашањето повеќе не е дали ќе инвестираат во Германија, туку дали ќе префрлат дел од своето производство, истражување или ИТ поддршка во пофлексибилни и поевтини средини.
(Bizlife)



