Иако сите земји-членки на ЕУ нудат некаков вид на даночни олеснувања за зголемување на продажбата на електрични возила, постои значителна разлика помеѓу нивните шеми за директно стимулирање на купување, при што некои од најдарежливите доаѓаат од земјите од Јужна Европа.
Земјите што нудат најдарежливи владини субвенции за купување електрични возила (ЕВ) во 2025 година се Италија (која ја започнува својата шема кон средината на октомври), веднаш по неа следат Полска и Грција, според истражувањето на Euronews Business.
Бидејќи продажбата на електрични возила е сè уште ограничена од високите цени и недостатокот на станици за полнење во Европа, земјите имплементираа широк спектар на шеми. Тие имаат за цел да ја зголемат продажбата на возила со нулта емисија во обид да ги исполнат целите на ЕУ за емисии на јаглерод. Целите бараат возните паркови на нови патнички автомобили да ја намалат емисијата на CO2 за 55% до 2030 година.
Иако имаше промени откако Европската асоцијација на производители на автомобили (ACEA) го објави својот извештај за оваа тема во април, користејќи ги најновите информации објавени од владата, утврдено е каде во Европа поединците можат да добијат најголема поддршка за купување електрично возило.
Истражувањето на Euro News не вклучува стимулации за бизнисите, ниту ги зема предвид регионалните или локалните субвенции, туку ги зема предвид само шемите што беа започнати за да започнат до октомври 2025 година.
Италија неодамна го објави почетокот на својата нова стимулација, која нуди околу 11.000 евра за поединци, што покрива до 30% од вкупната цена на купување на нов електричен автомобил. Износот на стимулацијата зависи од приходот, а автомобилите со цена поголема од 42.700 евра, вклучувајќи ДДВ, се ослободени од оваа програма.
Продажбата на електрични возила во Италија е особено ниска, според ACEA. ЕВ имаа пазарен удел од 5,2% помеѓу јануари и јули во 2025 година. Просекот во ЕУ беше околу 15%.
Грција и Полска нудат по околу 9.000 евра субвенции за поединци. Во Грција ова е надополнето со дополнителни 2.000 евра за отстранување на старо загадувачко возило и 1.000 евра ако купувачот е помлад од 29 години. Покрај тоа, земјата нуди дарежливи даночни стимулации. ЕВ се ослободени од данок на регистрација, а возилата со најниски емисии се ослободени и од данок на циркулација. Грција имаше пазарен удел од 5,3% на ЕВ помеѓу јануари и јули.
Полска, исто така, наметнува нула данок на регистрација за ЕВ, каде што пазарниот удел за овие возила изнесуваше 5,4% во првите седум месеци од годината.
Други земји со многу дарежливи владини субвенции се Словенија, каде што луѓето можат да добијат до 7.200 евра за да помогнат во купувањето на ново ЕВ со цена до 35.000 евра (вклучувајќи ДДВ). Стимулацијата е дополнета со минимален данок на регистрација за ЕВ. Оваа категорија обезбедува 9,2% од пазарот во земјата.
Шпанија нуди малку помалку директна помош при купувањето, помеѓу 4.500 и 7.000 евра за ЕВ, но е поврзана со серија даночни олеснувања. Тие вклучуваат намалување на данокот на личен доход за 15% од трошоците за набавка до максимум 3.000 евра и 75% намален данок на пат во главните градови, според ACEA. Електричните возила на батерии учествуваа со 7,8% од пазарот помеѓу јануари и јули.
Сепак, најефикасните шеми можеби не се оние што нудат највисоки директни стимулации за цените.
Нордиските земји, вклучувајќи ги Норвешка и Данска, со најголем процент на електрични возила на батерии на нивните патишта (пазарните удели беа 94,1% и 64,3% соодветно), не нудат директни стимулации за купување.
ЕВ во Норвешка се ослободени од ДДВ, увозни давачки и такси за регистрација, а имаат намален годишен данок на пат и намалени патарини и трошоци за траект. Во Данска возилата со нулта емисија плаќаат 40% од данокот за регистрација, со дополнителен одбиток од 165.500 дански круни (22.170 евра). Луѓето во земјата плаќаат даноци за сопственост на автомобил врз основа на емисиите на CO2 на возилото.
Некои земји, вклучувајќи ја и Австрија, штотуку ги укинаа своите стимулации за поединци за електрични возила, додека други предлагаат нови стимулации, вклучувајќи ја и Шведска. Земјата предлага субвенција во износ од 54.000 шведски круни (4.938 евра) во текот на 36 месеци, исклучиво за семејства со ниски приходи во руралните средини, за купување електрични возила. Се очекува премијата да започне во јануари 2026 година.
Франција го намали својот буџет за субвенции за електрични возила, но сепак нуди значителен пакет стимулации.
(EuroNews)