Иницијативата би ги принудила европските компании да купуваат некои клучни производи исклучиво на домашниот пазар со цел да ја намалат зависноста од Кина. Но, таквата политика, предупредуваат официјалните лица, би можела да ги чини европските компании повеќе од 10 милијарди евра годишно.
Како дел од иницијативата „Произведено во Европа“, која има за цел да им даде приоритет на домашните производи и да ја намали зависноста од Кина, Брисел размислува да воведе цел од 70 проценти европски компоненти во клучните производи како што се автомобилите.
Ваквата политика би можела да ги чини европските компании повеќе од 10 милијарди евра годишно, бидејќи би ги охрабрила да купуваат поскапи европски компоненти, според официјални лица запознаени со нацрт-законот што треба да биде презентиран на 10 декември, пишува „Фајненшл тајмс“.
Предлогот, надгледуван од францускиот комесар на ЕУ, Стефан Сежурне, е кулминација на долгогодишните француски напори да се стави акцент на домашното производство во време кога европската индустрија се бори да се натпреварува со евтиниот увоз од Азија, особено во чистата технологија и некои тешки индустрии.
Имитација на кинеската индустриска политика
Еден функционер на ЕУ изјави дека опсегот на законодавството ќе ги имитира клучните индустриски политики на Кина „Произведено во Кина 2025“ и „Кинески стандарди 2035“, кои ги охрабрија странските компании да влезат во заеднички вложувања со кинески фирми за да добијат пристап до кинескиот пазар. „Она што се обидуваме да го предложиме е деликатна рамнотежа помеѓу заштитата на нашата индустрија базирана на хардвер и отвореноста, која е длабоко вкоренета во европскиот идентитет“, изјави извор за Фајненшл тајмс.
Земјите кои претходно беа скептични, како што е Германија, сигнализираа дека, поради економските околности, сега гледаат поповолно на правилата што го поттикнуваат купувањето европски производи. Тоа веројатно би имало најголемо влијание врз автомобилската индустрија и чистите технологии, како што се соларните панели.
Тројца функционери на ЕУ изјавија дека се дискутираат локални прагови на содржина до 70 проценти како дел од индустрискиот план, но дека целите ќе варираат во зависност од тоа колку е критичен секторот и нивото на зависност.
На пример, за автомобили, државните стимулации ќе бидат доделени само на возила што ги исполнуваат утврдените критериуми. Еден функционер изјави дека батериите треба да имаат и одредено ниво на европска содржина.
Мерката ќе се однесува само на користењето на јавни пари, како што се договори за јавни набавки и државни заеми и грантови. Еден функционер додаде дека ќе има и анализа за тоа колку производствен капацитет има ЕУ за секоја поединечна компонента.
Премногу зависни од увоз од Азија
Законот, наречен Закон за индустриски забрзувач, сè уште може да се измени или дури и одложи, според функционерите вклучени во разговорите, поради поделбите во Европската комисија околу одредени одредби. Еден функционер рече дека францускиот комесар сака дефиницијата за „европски“ да биде ограничена исклучиво на земјите-членки на ЕУ.
Некои функционери стравуваат дека производите произведени во Европа би можеле да имаат значително повисока цена од оние увезени од Азија, што би донело дополнителни трошоци за компаниите.
Бидејќи многу увезени делови се користат во производството на готови производи во ЕУ, како што се автомобилите, ова би можело да ги направи некои производи премногу скапи за пазарот.
Високите цени на енергијата и притисокот од царинскиот режим на Доналд Трамп ги направија европските компании сè повеќе зависни од евтино произведените кинески производи. Во 2024 година, Кина беше најголемиот извозник на технологии како што се соларни панели и биогорива во ЕУ и втор најголем извозник на ветерни турбини.
Тешките европски индустрии, вклучително и челичната, исто така се борат да одржат маржи на профит соочени со евтиниот азиски увоз.
(Dnevnik.hr)
Фото – Flickr



