Летањето останува еден од најбезбедните облици на транспорт, и покрај зголемувањето на бројот на несреќи во претходната година. Зголемениот број на несреќи во одредени периоди може да биде резултат на изолирани фактори, како што се технички дефекти, човечка грешка или неповолни временски услови, но не мора да укажува на долгорочен тренд на влошување на безбедноста. Ова ги прави патниците да се чувствуваат малку несигурни кога ќе се качат во авионот, што е и очекувано.
Претходната година беше катастрофа за воздушниот сообраќај. Според Мрежата за воздухопловна безбедност, минатата година во авионски несреќи загинале вкупно 318 луѓе, што ја прави 2024 година најсмртоносна година за овој вид превоз од 2018 година.
Освен катастрофалната 2024 година, летањето е побезбедно секој ден, а безбедноста на воздухот останува приоритет во воздухопловната индустрија. Врз основа на податоците од Фондацијата за безбедност на летови, немало смртни случаи на комерцијални летови во 2023 година. Во 2024 година авионската индустрија превезла повеќе од 5 милијарди патници ширум светот, а инцидентите се случија на самиот крај на годината.
Според истражувањето на Технолошкиот институт во Масачусетс (МИТ), летањето денес е побезбедно од кога било, пишува euronews. Помеѓу 2018 и 2022 година, ризикот од смрт при патување со авион бил пресметан на 1 на секои 13,7 милиони патници. Ова е значително подобрување во споредба со периодот од 1968 до 1977 година, кога ризикот бил 1 на секои 350.000 патници.
До 80% од несреќите на авиокомпаниите може да се припишат на човечка грешка. Се смета дека пилотската грешка е одговорна за 53% од несреќите, додека механичкиот дефект се смета за виновник само во 21% од случаите. Airbus проучувал кој дел од летот е најопасен и открил дека полетувањето и слетувањето се ситуациите кога најчесто се случуваат несреќи. Двете несреќи во декември 2024 година се случија за време на слетувањето, иако други фактори беа во игра.
Покрај сето горенаведено, инцидентите минатата година не беа поврзани само со несреќи при слетување или полетување. На сите авиокомпании им се препорачува да избегнуваат воени зони. Несреќата на Азербејџан ерлајнс беше малку поинаков случај. Иако истрагите се во тек, првичните проценки сугерираат дека авионот можеби бил погоден од руска противвоздушна одбрана, што предизвикало пад на притисокот и губење на контролата.
Безбедноста на воздушниот транспорт во 2025 година ќе се фокусира на интеграција на напредни технологии како што се вештачка интелигенција, биометриска автентикација и софистицирани системи за откривање закани, кои ќе ги забрзаат процесите на проверка и ќе ја намалат човечката грешка.
(TU Magazine)